Autor Tema: Classic Town istorija  (Pročitano 13055 puta)

stanislaw

  • Gost
Odg: Classic Town istorija
« Odgovor #15 poslato: April 06, 2013, 08:57:00:posle podne »


Godine 1983. dolaze nam novi kalupi ulica, kao što je kalup sa zaustavnom trakom korišćen za benzinsku stanicu 6371. Istovremeno se iz kalupa otvorenog puta izbacuje pešački prelaz, pošto se na gradskoj diorami uočavamo preterani gustiš pešačkih prelaza.
Pojavljuje se klasični kalup motocikla – od stare konstrukcije motocikla zadržani su samo točkovi sa crvenom felnom, a sve drugo je izvedeno kao realistični kalup kojeg minifigurina može uverljivo da opkorači! Motocikli su prva vozila za koja su standardno korišćena okrugla 1x1 svetla, a još jedan lep detalj je motociklistička šoferka koja se kačila za prednji far. Slaba tačka – ručke na upravljaču motocikla koje su masovno pucale.
Automobili konačno, umesto šuplje zadnje stranice,  dobijaju prednje i zadnje staklo! Za to je razvijena još jedna varijanta šarke na bazi 1x4 ploče koja je namenjena podizanju krova, za ulaz i izlaz vozača. Zaključno sa ovim inovacijama, prva generacija Classic Town vozila dostigla je svoju punu zrelost.
Kad smo već kod benzinske stanice 6371, ne mogu a da ne pomenem da je izvedba benzinskih pumpi na njoj ubedljivo najgora u Legovoj istoriji. U nadstrešnicu pumpe uloženo je mnogo više rada: kako je najveća dužina obične jednoredne kocke još uvek bila samo 1x8, nadstrešnicu drži konstrukcija od dva reda Technic kocki ukupne dužine 16+8 polja, koje su međusobno spojene pinovima!
Pumpadžija nosi kačket, još jedan bitan novi kalup pokrivala za glavu.



Inače, osamdesetih godina na evropsko tržište su išle Shell pumpe, a na američko Exxon. Ovi brendovi su izazivali jedine slučajeve razlikovanja u numeraciji setova između tržišta. Ipak su Exxon i Shell pumpa dva potpuno odvojena seta prosto zato što je Exxon izbačen još 1980. godine. Shell pumpa je očigledno rađena kao naknadna inovacija ovog seta uz korišćenje novih delova, ali je rezultat (na žalost mene i još nekih vlasnika Shellove verzije pumpe) prilično razočaravajuć.



Još jedan prelep ulični kalup iz 1983. vidimo na kući 6374. Konačno je moguće imati jedan garažni put zajedno sa slobodnim prostorom za izgradnju nekog ozbiljnijeg objekta. Narednih godina kalup je korišćen u još nekoliko dezena na zelenoj ili sivoj podlozi. Za gradnju impresivnih krovova uvedeni su krovni prozori (kasnije su korišćeni za reklamiranje Veluxa u promo setovima) a prvi put se javljaju i krovne kosine dužine 8 polja, za gradnju masivnih a stabilnih krovova.
Inače u bašti ove kuće roštilj se peče na crnoj signalnoj palici. Tiganji, lonci i ostalo posuđe još nisu postojali kao alatke.

Yanakin

  • Član kluba (počasni)
  • Hero Member
  • *
  • Poruke: 1.109
    • Pogledaj profil
Re: Classic Town istorija
« Odgovor #16 poslato: April 06, 2013, 09:13:38:posle podne »
samo da kazem oko invertovane shoferke, u nadi da jedan, po meni vazan deo town celine nece ostati neobradjen, a vec smo u 1983 - mislim da je smisljena zbog brodova koji su se pojavili 1982 (3 seta), a da je za helikopter iskoriscena. nemam dokaz naravno. moze da se brishe post ako je off, unapred se izvinjavam sto upadam.
"It's not the size of the dog in the fight, it's the size of the fight in the dog."

stanislaw

  • Gost
Odg: Classic Town istorija
« Odgovor #17 poslato: April 06, 2013, 09:48:06:posle podne »
Apsolutni hit godine 1984. Bio je potpuni redizajn Castle teme sa prelaskom na sive zamkove. No, to ne znači da se nije dalje radilo na Lego gradu:



Na čuvenom salonu motocikala primećujemo da je sa zastakljenim vratima urađeno ono što nikada nije sa klasičnim Minitalia vratima: pored desnih uvedena su i leva, kako bi se omogućili dvokrilni ulazi u reprezentativne objekte kao što su saloni i banke. Leva vrata su ostala znatno ređa od desnih i u nekim bojama su prilično problematična za nalaženje.
U skladu sa običajem da se upotrebe novi delovi masovno proizvedeni za neku novu temu, vidimo da su sa zamkova „pozaljmljene“ lepršave zastavice. Svakako jedini neuništivi kalup zastave u Legovoj istoriji.  



Kamperi nam otkrivaju još nekoliko elegantnih inovacija: uvedene su uspravne šoferke formata 2x4 za vozila sa ravnom prednjom i zadnjom stranom. Uveden je treći tip šarke na 1x4 osnovi koji je omogućavao bočno otvaranje krova. I konačno, iz svemirske teme su preuzeti kalupi prozora bez zloglasnih kukica, sa zaobljenim ivicama, koji treba da dočaravaju stakla pričvršćena kederima za stranicu vozila. Sada vozilo konačno može biti zatvoreno sa četiri strane, a pristupačno.
Ženska kosa se pojavila u izdanju sa ravnom frizurom. Kikice će se zadržati još par godina, a onda će postati kolekcionarski predmet...



Bager nam pokazuje da su u širu upotrebu ušle šarke malih dimenzija zasnovane na modifikovanju 1x2 plates i tiles. Prvi eksperiment sa njima je napravljen prethodne 1983. godine (muška šarka je imala jedan zubac a ženska dva), da bi se 1984. ustalio konačni oblik (muška šarka dva zupca, ženska tri).
1984. godine takođe je uveden i jednostavan kalup česme/mlaznice koji je sve do danas ostao u širokoj upotrebi.



I konačno, evo jednog maleckog seta iz 1984. godine koji je napravio istoriju. Pored fenomenalnog mehanizma autodizalice ovde se po prvi put primenjuju neki sasvim novi točkovi. Lego točkovi za gradske četvorotočkaše su praktično oduvek dolazili sa metalnim osovinama i kvalitet izrade je bio vrhunski, ja u životu nisam video polomljeni Lego točak na metalnoj osovini!
No, učinjen je pokušaj da se poveća igrivost, pa je za potrebe menjanja točkova, balansiranja u servisu itd. Napravljen novi kalup točka koji se kači na osovinu sa plastičnom klipsom. Sistem plastičnih klipsi je lansiran 1984. za potrebe srednjovekovnih točkova sa paocima, ali je odmah obavljena i uspešna proba u classic town okruženju. Ovaj format kačenja točkova ostao je u upotrebi do današnjih dana i narednih godina potpuno će istisnuti upotrebu metalnih osovina na Lego točkovima. Potez je razumljiv, metal je skupa komponenta za kompaniju koja je u suštini proizvođač ABS plastike, samim tim logična je bila odluka da se vitalne konstrukcije kocaka učine plastičnim. Ipak, neuništivost točka sa metalnom osovinom ostaće nedostižna. Mislim da je pogon za te točkove bio u Švajcarskoj, prva polovina osamdesetih bila je vreme kada se Mercedes na šasiji 123 pravio da traje 40 godina ili milion kilometara, a Lego točak sa osovinom da traje jedno stotinak godina...
No vreme beskompromisnog kvaliteta počelo je da bledi... Narednih godina Lego će sve češće upadati u zamku koja se zove re-inventing the wheel...

lion knight

  • Gost
Re: Classic Town istorija
« Odgovor #18 poslato: April 06, 2013, 11:35:21:posle podne »
Par zanimljivosti u vezi sa periodom 1982-1984.

Oglasi putem kojih su se reklamirali Town setovi tih godina:
1. oglas iz 1982. (tema: građevinske mašine)
2. oglas iz 1982. (tema: vatrogasci)
3. oglas iz 1982, u centru pažnje su nova pošta i poštanski sandučići
1. oglas iz 1983. (tema: policija)
2. oglas iz 1983. (Set 6624 je uključivao teretni kombi ali bez ikakvih paketa, što je bio čudan propust Lego dizajnera. Za potrebe snimanja oglasa to je ispravljeno dodavanjem tih paketa koje vozač nosi)
3. oglas iz 1983. (nagradna igra - naslov ispod slike kaže: \"Kuvar je nestao. Da li je? Izaberite tačan odgovor.\", a zatim su ponuđena razna objašnjenja šta se desilo sa kuvarom i gde se krije. Tačan odgovor je trebalo poslati poštom kompaniji Lego)
4. oglas iz 1983. (preteča Super Heroes teme :) Oglas je vizionarski i po tome što su noge ofarbane i sa strane, što znamo da je uvedeno tek skoro)
1. oglas iz 1984. (tema: novi servis za motore i bicikle)
2. oglas iz 1984. (tema: Shell benzinska pumpa i novi auto sa kamp kućicom)


Tih godina Lego je pomoću \"Value Pack\"-ova pokušavao da se reši onih setova koji su se slabo prodavali. U pakovanju ste dobijali 2 manja seta + jedan maleni koji se inače slabo prodavao, a cena je bila jednaka ukupnoj ceni ona 2 manja seta (što znači da je treći bio gratis). Evo primera iz 1983. i 1984:

Danas ono malo neotvorenih Value Pack-ova iz tog perioda koji se pojave na Ebay-u i Bricklinku dostižu astronomske cene.


Kada je reč o promovisanju kompanije Shell u Evropi i Exxon u Americi kroz Lego setove, dobar primer može da bude cisterna iz 1984. Isti dizajn, razlikuju se samo boje i nalepnice:




Među vrlo retke setove iz perioda 1982-1984. spadaju ovi:
Set 1590 iz 1982. rađen za holandski auto-moto savez ANWB


Dacta set 1066 iz 1982. sa čak 36 minifigura


Setovi 6022 i 6307 iz 1984. u neobičnom pakovanju, sa po 4 minifigure


Set 105 iz 1984. rađen za kanadsku poštu



I na kraju zanimljivost u vezi sa policijskom stanicom 6384. Iako je na kutiji i uputstvu ovog seta prikazan u donjem desnom uglu znak (tj. brick 1x6) POLICE ispisan jednim fontom, u mnogim setovima 6384 se ta 1x6 kocka iz nepoznatih razloga dobijala ispisana sasvim drugačijim fontom.
Danas se dešava da se poneki neupućeni kupac ovog seta žali prodavcu pitanjem \"Zašto je zamenio POLICE znak nekim drugim\", jer mnogi i dalje ne znaju da je taj set često prodavan baš sa takvim natpisom.
Uporedite:


Da li se radilo o kasnijoj odluci (nakon što su uputstvo i kutija već bili odštampani) da se za evropsko tržište koristi ovaj tradicionalniji font

a samo za američko tržište taj moderniji, jer su kupci tamo više navikli na taj font?

To će ostati jedna od malih Lego misterija... :)

stanislaw

  • Gost
Odg: Classic Town istorija
« Odgovor #19 poslato: April 07, 2013, 06:23:30:pre podne »
Posebno se zahvaljujem za 3. oglas iz 1983. godine, to je svakako jedna od najlepših Classic Town scena ikada napravljenih u tehnici kolaža. U serijskim katalozima mogao se videti samo isečak iz ove scene, a na linku koji si ostavio vidi se kompletna slika.
Što se tiče policije 6384, tvoja teorija o fontu možda ima smisla. Ovaj set sam dobio negde 1990. godine iz nekog beogradskog komisiona (što je samo po sebi bilo interesantan ulov, to je bila osma godina od izdavanja seta i to nekoliko godina pošto je set zamenjen novijom policijskom stanicom. Set je bio za brazilsko (!) tržište i unutra je bila POLICE kocka ispisana \"američkim\" sans serif fontom.

stanislaw

  • Gost
Odg: Classic Town istorija
« Odgovor #20 poslato: April 07, 2013, 07:49:04:pre podne »


Evo nas u 1985. godini i evo seta koji je nama deci osamdesetih izazivao momentalno otpadanje donje vilice do poda: četiri ipo platforme u jednom setu koji je u redovnoj prodaji! Osamdesetak okruglih 1x1 elemenata u pet transparentnih boja! Aerodrom 6392 bio je atrakcija u svakom pogledu. Ulični kalupi iz 1978. godine su reizdati u zelenoj boji, uključujući i čuvenu kružnu platofformu pozajmljenu iz space game. Priloženo je i šest zelenih ploča 2x4 da se aerodrom čvrsto drži zajedno (redovna upotreba pločastih kocki u zelenoj boji krenula je 1984. godine sa Castle setovima).
Avionska krila nisu novina, to je jako stari kalup korišćen za razne avione bez minifigurina. Ali sve drugo jeste: avionski motori, redizajnirani točkovi za stajni trap aviona, paneli za pod i krov letelice (krovni paneli su imali žlebove za šarke sa 1x4 pločice radi otvaranja). Čitav niz trostranih kosina (donji i gornji ugaoni paneli, središnje ugaone pločice) za noseve i repne delove letelica. Zatim paneli dimenzija 2x2 i 2x4 opremljeni ulošcima za avionske prozore. Svi ovi delovi jednako su korišćeni za izradu aviona i helikoptera. Vizuelno mi se rezultat jako dopada, mislim da su ove kocke sa trostranim kosinama bile zlatna sredina između četvrtastih Lego cigli i današnjih jajastih kalupa koji su potpuno ubili look & feel Lego kocki.
Sledeća velika novost je uvođenje providno-plavih transparentnih površina kao moguće alternative providno-belim. Uvedeni su i novi transparentni kalupi, na avionu vidimo vetrobran prepolovljene visine a na kontrolnom tornju trostrane panoramske prozore formata 4x5, koji su iste godine primenjeni i na železnicama. Minifigurine dobijaju novu nezamenljivu alatku – kofer koji se otvara i prima 1x1 pločicu, što odmah postaje obavezan rekvizit i na aerodromu i na železnici.
Na stajnom trapu helikoptera vidimo novu rešetku formata 1x6 koja dosta olakšava gradnju.  



Još jedan novitet iz 1985. Godine je ram bicikla sa potpuno novim točkovima! Tu je i tanjirić dimenzija 2x2 sa jednim središnjim poljem, do danas nezaobilazan detalj za mnoge namene.



Na mešalici 6682 po prvi put na gradskim vozilima sreću se konični elementi kao što je šuplja zarubljena kupa na okrugloj 4x4 osnovi i zarubljeni valjci na 1x1 osnovi. Tu je i pokretna ručica/palica koja je zamenila baklju u ulozi džojstika i upravljačkih poluga.

pile7

  • Članica kluba (redovna)
  • Hero Member
  • *
  • Poruke: 1.484
    • Pogledaj profil
Re: Classic Town istorija
« Odgovor #21 poslato: April 07, 2013, 01:57:27:posle podne »
Momci skidam vam kapu za ovako interesantan i detaljan prikaz.

lion knight

  • Gost
Re: Classic Town istorija
« Odgovor #22 poslato: April 07, 2013, 09:59:39:posle podne »
Par zanimljivosti u vezi sa 1985. god.

Lego je odlučio da počne reklamiranje novih Lego setova kroz strip-oglase, što je posebno važilo za Castle i Space. Ipak, i Town je dobio poneki oglas tog tipa:
Strip-oglas iz 1985. (tema: aerodrom)


U prodavnicama se pojavilo još \"Value Pack\"-ova, izuzetno retkih danas u bilo kom stanju (pogotovo neotvorenom):



Među vrlo retke setove iz te 1985. godine spadaju ovi:
Set 106 rađen za UNICEF (na Bricklinku je u ponudi samo jedan i to polovan, a cena je ludačka = 1500 dolara!)


Set 107 rađen za kanadsku poštu (na Bricklinku je u ponudi samo jedan i to polovan, cena = 100 eur)


zanimljiv Dacta set 1063, sa 24 minifigure


Dacta set 1049, namenjen pravljenju raznih brodova



1985. godina donela je i BASIC set 730, koji se zapravo odlično uklapa uz Classic Town. Od elemenata iz ovog seta mogli ste da napravite fabriku/mlin sa vetrenjačom i kamionom (a fabrike su uvek nedostajale u Classic Town okruženju), ili modernu stambenu kuću za minifigure, sa lepim enterijerom, i još mnogo drugih Town modela.





Inače, veći broj starijih Town setova sa minifigurama je te godine dobio svoje modernije zamene, što ne znači da su ti noviji setovi uvek bili bolji od prethodnika.







Profa21

  • Hero Member
  • *****
  • Poruke: 613
  • Pol: Muškarac
    • Pogledaj profil
Odg: Classic Town istorija
« Odgovor #23 poslato: April 08, 2013, 06:08:55:pre podne »
Svaka čast obojici. Odlična tema, detaljni prikazi i objašnjenja. Bravo! :smile2:

lion knight

  • Gost
Odg: Classic Town istorija
« Odgovor #24 poslato: April 08, 2013, 10:24:10:posle podne »
Zahvaljujući Youtube-u imamo prilike da pogledamo i neke stare Lego reklame u vezi sa Town setovima, a koje su se vrtele na televiziji krajem 70-tih i tokom 80-tih :smile2:

Reklama sa kraja 70-tih godina
[video size=100 width=425 height=344 type=youtube]3zvdlbHONoQ[/video]


Reklama iz 1978.
[video size=100 width=425 height=344 type=youtube]OKmL1BuJbRw[/video]


Reklama iz 1980. za USA tržište (setovi Main street, Gas station, Snorkel pumper...)
[video size=100 width=425 height=344 type=youtube]RAKYhYcV1bc[/video]


Ova reklama iz 1980. je u vezi sa vozovima, ali je ipak pominjem jer daje zanimljive poglede iz perspektive minifigure
[video size=100 width=425 height=344 type=youtube]g6FvW1biy8A[/video]


Reklama iz 1981. o uzbuni u Lego gradu, predstavljena je i nova vatrogasna stanica 6382
[video size=100 width=425 height=344 type=youtube]7rAhBwx6M3A[/video]


Zanimljiva reklama iz 1983. \"Pljačka voza\", vide se i Town setovi
[video size=100 width=425 height=344 type=youtube]9XuBZ7FKH7o[/video]


U drugoj polovini 80-tih Lego je imao seriju reklama sa ovim dečakom u ulozi Lego fana i nazvanim \"Zack the Lego maniac\". Ova reklama predstavlja 3 velika Lego seta iz Town, Castle i Space teme, između ostalog i aerodrom 6392.
[video size=100 width=425 height=344 type=youtube]pDH3AoOQzE0[/video]