Aco, bravo na pokrenutoj temi!
Pošto ima na forumu sijaset itekako kompetentnih Lego železničara koji mogu reći dosta toga o savremenim setovima vozova, ja kao kolekcionar-starinar napisaću nešto o istorijskim sistemima.
Na svu sreću, Lego sistemi vozova uopšte nisu toliko nekompatibilni koliko na prvi pogled izgleda. Osnovno je da se širina koloseka od 6 polja nikada nije menjala, što znači da praktično SVAKI Lego voz može da ide po SVAKIM Lego šinama zato što je kolosek identičan. Jedino
visina šine varira između kalupa, tako da na jednoj trasi ne treba mešati šine različitih kalupa, inače rizikuješ da voz na prelazu poskoči i da dodje do fatalne nesreće...
Bitan izuzetak od pravila su sistemi koji se napajaju iz pruge a ne iz baterijske kutije: svi 12V sistemi zahtevaju svoju srednju šinu sa napojnim provodnikom, a stariji 9V sistemi napajani iz pruge zahtevaju svoje metalizirane šine. No, zbog svoje komplikovanosti i skupoće sistemi napajani iz pruge iz svih generacija ostali su u manjini, uprkos svojoj atraktivnosti.
Dakle, \"istorijski\" period čine sistemi 4.5V koji su startovali 1968. godine i 12V koji su startovali par godina kasnije. Do 1980. šine su bile plavog kalupa, a do 1992. svetlosivog. Razlike između plavih i sivih kalupa su minimalne i odnose se na bolje prianjanje točkova i pragova za šine, a dimenzije šina uopšte nisu menjane.
Sistemi 4.5V su se napajali iz kutije za baterije 1.5V veličine C koja je često imala oblik vagona-tendera, što je jedan od najvećih i najkompleksnijih Lego delova svih vremena, jer sve od točkova sa metalnim osovinama, pa do krova vagona kao poklopca za baterije bio je jedinstven sklop.
Sistem 12V je zgodno rešen, tako što je na prugu spremnu za 4.5V samo trebalo dodati srednju provodnu šinu i adapter za struju. Izuzetak su bile skretnice i ukrštaji, koje se rade kao nerastavljiv sklop, tako da su rađene u odvojenim varijantama za 4.5V i 12V.
Sistem 4.5V obuhvatao je železničke stop signale na principu poluge, kao i stubiće za promenu smera kretanja koje zakačiš na željenom mestu pruge, vagon tender svojom polugom naleti na stubić, polugu baterijskog napajanja potisne u suprotnom pravcu i voz se vraća odakle je došao. Skretnice su bile čisto manuelne. Sistem 12V je nudio elektronske komande za stop signale, za promenu pravca, za promenu skretnice, za spuštanje rampi i sve te komande su mogle da se kablovima sprovedu do centralnog pulta za daljinsko upravljanje. Oba sistema su omogućavala rasvetu kako u vozu, tako i rasvetu duž pruge, sa odgovarajućim ožičenjem.
Velika promena je nastala 1992. godine prelaskom na 9V i potpuno novi kalup pruge. Ali to ne znači da nije moguće sagraditi stare modele vozova iz doba 4.5V/12V sa novim pogonom! Kockice složiš po starom uputstvu, i samo metneš motor od 9V! Skoro sam na Bricklinku za 2,5EUR uzeo savršen motor od 9V onog generičkog formata, gde se točkovi okreću na Technic krstastoj osovini (samo mi još fale 4 železnička točka za takvu osovinu...) Takav motor se bez problema umeće u vozove iz ere 4.5V ili 12V, a one minimalne kutijice za baterije 9V širine 4 polja (kao za monorail ili Light&Sound sistem) su idealne da se sakriju u unutrašnjost kompozicije formata 12V ili pak 4.5V (u nedostatku originalnog vagona tendera).
E sad čuveno Acino pitanje - da li nabavljati vozove kao setove ili iz delova. U principu smo već konstantovali da su svi setovi poprilično skupi. Nisam još podigao ni jedan Train set iz delova, što ne znači da neću probati
Najveća je teškoća što se teško nalazi elektronika za specifične sisteme, kao što je 12V ili 9V sa provodnim šinama. Ali bitno je da posedujete NEKE šine i elektroniku za NEKI sistem i onda možete pokušati da voz drugog sistema rekonstruišete iz delova, sa \"pozajmljenom\" elektronikom. To znači, ako imate 9V elektroniku, izazov može biti da sastavite voz koji je dizajniran za 4.5V ili 12V. I obratno, ako imate 4.5V elektroniku izazov može biti da sakupite savremeniji 9V voz iz delova. Vozovi od pre 1992. su svakako zahvalniji za rekonstrukciju zato što se sastoje od manje palete jednostavnijih delova.
U svakom slučaju, morate doći do neke količine šina i pripadajuće elektronike, a to praktično znači kupovinu nečega od train setova (i to onih motorizovanih!) Šta god nađete po najpovoljnijim mogućim uslovima. Jednom kad obavite taj početni korak, onda je moguće upustiti se u izazov rekonstrukcije još nekih setova vozova iz delova po inventaru (eventualno uz promenu voltaže i pogonskog sistema) ili pak gradnju svojih originalnih kreacija vozova